2 min

Möt Carina – Supportkonsult på Momentum

Publicerad 21 dec. 2022
Författare

"Plattformen förbättras hela tiden och vi har också arbetat målmedvetet för att kommunicera hur den fungerar för våra kunder.  "

Carina Nordahl

Supportkonsult & testare på Momentum

Med en bakgrund inom systemutveckling var databaser inget nytt för Carina Nordahl när hon började hos oss som supportkonsult 2017. I det här inlägget får vi veta mer om hur det är att skriva frågor i SQL och vilka egenskaper som lämpar sig bäst när du ”alltid ska ha svaret på allt”.

Hej Carina!

Du är supportkonsult på Momentum Energi, men också testare?

– Ja det stämmer. Jag anställdes för att jobba med supporten i första hand, men jag testar också. Det som är bra med det är att jag snabbt blir insatt i nya produktfunktioner. Det gör det enklare för mig att förstå vad kunderna kan ha frågor om vid en ny release.  

En vanlig arbetsdag börjar med att logga in i Zendesk, systemet som används för ärendehantering.  

– Jag försöker svara våra kunder inom en timme. Även om jag inte alltid har hunnit lösa ett ärende så brukar jag svara att jag har sett frågan och börjat titta på den. Man vet aldrig vad som kommer in i supporten. Ibland är det något man kan svara på direkt, men ibland måste jag gräva lite mer och titta i databasen för att försöka hitta vad problemet är.

När du säger titta i databasen, vad innebär det?

– Att jag jobbar i SQL och skriver frågor mot databasen. På Momentum Energi kan vi exempelvis ta fram siffror på hur energiförbrukningen fördelas mellan olika byggnader. Om det saknas ett värde eller om ett värde ser konstigt ut kan jag söka i databasen och hitta anledningen. Där ser jag alla siffror nedbrutna medan de i plattformens gränssnitt är sammanställda via kod.     

Utbildningen som IT-ingenjör på Högskolan i Dalarna väckte intresset för problemlösning.   

– När du jobbar som supportkonsult är den största utmaningen att det kan komma så många olika frågor att det är svårt att ha svar på allt direkt. Det finns alltid något nytt att undersöka och lära sig. Jag har alltid tyckt om att reda ut frågor så det passar mig bra. Som supportkonsult skulle jag säga att det är viktigt att du tycker om att ha kundkontakt och verkligen känner att du vill hjälpa till. 

Plattformen Momentum Energi samlar in energivärden som bearbetas och visualiseras. Varje år hämtas mer än 220 miljoner mätvärden in åt fastighetsägare och förvaltare.   

– Sedan jag började har det hänt väldigt mycket. Plattformen förbättras hela tiden och vi har också arbetat målmedvetet för att kommunicera hur den fungerar för våra kunder.   

Det känns som det är fullt upp?

– Ja vi är bland annat med i en branschtävling i energiuppföljningssystem som avgörs i mars så nu är det lite extra drag här på utvecklingsavdelningen. Det ska bli spännande att se vart vi är om ett år!  

Efter jobbet händer det att längdskidorna åker fram. Tack vare närheten till Faluns sportanläggning Lugnet är eventuell snöbrist inget problem.  

– De kör med snökanoner och det åker över berget med vinden hem till oss.    

Mer från bloggen

Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer
Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer

Vill du veta mer?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.